Flygplan, Kärror i luften, bilder och videor och Moln
onsdag 10 december 2014
Julkalender lucka 11
Julkalender lucka 11
My Top 12 so far:
1. ?
2. ?
3. ?
4. SAAB 37 Viggen
5. Tp 84 Hercules (C-130)
6. S 35 Draken (SAAB)
7. F-15 Eagle
8. F-104 Starfighter
9. MD-81
10. F-4b Phantom
11. DC-3 / P51D Mustang
12. PA-28 Cherokee / SAAB Safir Sk 50
Kom gärna med kommentarer och egna förslag, och kolla äldre inlägg, där finns många gobitar.
SAAB 37 Viggen
Bilden ovan är historisk då de är på de första prototyperna av Viggen.
Min Kommentar: En kanonfin och vacker kärra, som har tagits ur bruk alldeles för tidigt. Brutal och vacker. Det finns många åsikter, ful och bullrig säger en del. Nej, hon är grymt vacker på marken och ser väldigt speciell och "pampig" ut i luften anser jag. Bullar och ryter ordentligt med sin RM-8 motor, samma motor som sitter på Boeing 747, men på Viggens olika versioner är den modifierad.
Jag kommer i håg min allra första Flygdag på F 17, då kom en av prototyperna på besök och visade upp sig. Jag tror att det var 2:an som var där då. (Jag återkommer med egna bilder framöver)
Speciellt var då att visa upp hennes unika STOL egenskaper. Short-TakeOff and Landing. Något som var unikt med henne var dels nosvingen sk Canard och att hon till och med kunde "backa" med hjälp av reversering av motorn.
Vid starten med EBK var eldslågan från utblåset ca 2gg hennes egna längd.
Har sett henne "in real action" vid repövning. Jag brukar kalla henne "damen med den breda kjolen".
Till F 17 Ronneby (ESDF) var SF/SH 37 Viggen i tjänst åren 1978-1993,
JA 37 Viggen 1981-2002.
En kille med "rätta virket" vid namn General Chuck Yeager fick provflyga henne under ett besök i Sverige. Hans omdömme var "en fin kärra, men lite tung i gumpen vid kraftiga avängar" detta sagt med glimten i ögat.
Vad fan skulle han säga som, Amerikansk general i USAF han var.....?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar