onsdag 28 januari 2015

Live ATC - Sweden Control deal with engine failure

Här Har vi en inspelning Från ESMS TWR och ACC (Sweden Control)

ScanWing = Malmö Aviation

Lägg märke till hur det blandas här med Svenska och Engelska..

Min kommentar: Jag tror att flygledaren här gör en säkerhetsbedömning i att övergå till Svenska.

Helt i sin ordning , allt för att slippa missförstånd vid nödsituationer.

QNH: Är det rådande lufttrycket på flygplatsen som piloten ställer in sin höjdmätare på.  Detta får han av Flygledaren när han närmar sig flygplatsen eller startar upp. QNH används av civilflyget och är omräknat ifrån rådande lufttryck vid havsnivån till fältets nivå. Detta är praktiskt då alla kärror flyger på samma höjd efter att ha passerat TL Transition level (Genomgångs nivån) till fältet. Det råder ju olika lufttryck beroende hur högt eller lågt fältet ligger och om det är lågtryck eller högtryck vid fältets marknivå. Mäts i Hpa eller Mb.

I USA mhg.

Flygvapnet i Sverige anväder alltid QFE som är lufttrycket mätt vid hemmabasens fältnivå, detta blir bekvämast då övningar i regel oftast sker i hemmabasens närområde.

Mera om Lufttryck: copy and paste this : http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/lufttryck-1.657

Se även äldre inlägg om ILS  och Flygengelska nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar