torsdag 20 november 2014

F-104 Starfighter


My top 12

No 8.

 

 F-104 Starfighter

Kan bara inte låta denna kärra falla i glömska.

Denna kärra är nog den som tände mitt flygintresse i unga år.

Det var nog för skönheten jag trillade dit.

Jag kan inte så mycket om denna kärra mer än vad jag tyckte då, och tycker

fortfarande; att hon är en av världens vackraste kärror.

Flygmässigt var hon visst livsfarlig....

Som NATO-kärra hade VästTyskland stora bekymmer med henne.

Katapultstolen avfyrades neråt, detta för den höga stabilisatorn inte skulle "klippa" piloten i utskjutningen. Alltså fick piloten lägga kärran i ryggläge vid utskjutning, en detalj som kanske bidrog till de många dödsolyckor med henne.

Otal är de byggmodeller jag byggt av denna kärra i unga år.

Skönhet: Mycket, både i luften och på marken.

Finns med i filmen "Rätta virket", där Chuck Yeger är testpilot.

Se även denna film med lite flyghistoria om henne (rekommenderas)

  (Båda filmerna i HD)

 

My Top 12 so far:

1. ?

2. ?

3. ?

4. ?

5. ?

6. ?

7. ?

8. F-104 Starfighter

9.  MD-81

10. F-4b Phantom

11.  DC-3 / P51D Mustang

12. PA-28 Cherokee / SAAB Safir SK-50 

 

Kom gärna med kommentarer och egna förslag, och kolla  äldre inlägg, där finns många gobitar.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar