torsdag 27 november 2014

S-35E Draken


My Top 12.

(i HD)

No 6. S 35E Draken (SAAB)

Min Kommentar: Fanns i olika versioner på 60-70 talet A-F.

Kärran fanns främst som J 35 (A-F) och var på sin tid unik med sin dubbeldelta-vinge. Hon var "vässad" i de sista versionerna och kunde nå Mach 2+ på hög höjd.

Hon ersatte A och J 32 Lansen på vissa svenska flottiljer.

 På F 11 Nyköping, se bild var hon en stolthet jämte S 32. Anledningen till jag väljer S 35 är mitt speciella förhållande till henne. Då jag som 15-årig Flygpojke under tre sommarveckor var på  Flygvapnets sommarläger vid F 11 Nyköping som då var renodlad spaningsflottilj. (Numera nerlagd, och är idag civil flygplats kallad Skavsta ESKN)

Se bild nedan, endast beväpnad med Kameror och "periskop".

Jag har för mig att hon bar 6 eller 7 Kameror och kunde ta 4 st extratankar, på bilden här nedan S 35E med 2 extratankar.

På marken ser hon ganska "snäll", vacker och beskedlig ut. 

I luften är hon en grym kärra, som knappast någon fiende ville möta...

Till F 17 Ronneby (ESDF) kom två divisioner 1976 och då övergick F 17 till ren jaktflottilj. Jag var där som vpl. Väderbiträde det året, och kommer i håg när kärrorna landade en efter en.

Hörde också av piloter att det var en riktigt "bestämd" dam som inte gick att hantera hur som helst, för då sa hon ifrån på skarpen .....

Jag har många minnen från F 11 och S 35. Bla. har jag "mött" henne  i luften med en Sk 16. Där i sitt rätta element är hon en riktig skönhet!

-"Titta kl 2, sa piloten, så får du se något vackert" och där kom hon smygande sakta ca 10  m ifrån oss på  300 m höjd. En vink från piloten sen var hon en prick i horisonten...Wow!

Kolla  den grå länken nedan 

/

https://omflygplan.wordpress.com/tag/s-35e/

/

 

 

My Top 12 so far:

1. ?

2. ?

3. ?

4. ?

5. ?

6. S 35 Draken (SAAB)

7.  F-15 Eagle

8. F-104 Starfighter

9.  MD-81

10. F-4b Phantom

11.  DC-3 / P51D Mustang

12. PA-28 Cherokee / SAAB Safir SK-50 

 

Kom gärna med kommentarer och egna förslag, och kolla  äldre inlägg, där finns många godbitar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar