tisdag 28 juli 2015

Flygplansidentifikation, WW2 Mosquito fighter-bomber at low level

WW2 Mosquito fighter-bomber at low level 

 

Flygplansidentifikation 

När jag var Flygpojke på F 11 så hade vi lektioner i Flygplansidentifikation.

Det var ett roligt inslag som vi grabbar gillade, för vi fick lära oss massor om flygplan och olika flygplanstyper. Att man hade detta som aktivitet på schemat för oss grabbar var ganska förståeligt, dels var ju F 11 en renodlad spaningsflottilj, som bla hade till uppgift att identifiera och fotografera främmande makts flygplan. Dels var detta en utbildning som ingick hos alla ff. Vi fick ett antal fickstora sk  flygplans-kort. i "dragspels" format och vi utgick från dessa, när vi skulle gissa på bilder av massor av olika flygplanstyper. 


Mestadels blev det av naturliga skäl militära, samtidiga kärror från 50-60 och 70-talet, Nato såväl som Warsawapaktens, men även en del civila kunde förekomma. Vi själva tyckte detta var så roligt, att vi på kvällarna ägnade oss i bland att förhöra varandra på våra kunskaper, på följande sätt:

Se ex ovan om Mosquiton.

Vem är jag ?

Militärt "mittenvingat" tvåmotorig attack- bombare.

Tvåsitsig paralell förarplats.

Rundad rakvingad med relalativ hög och lite rundad fena med låg stabilisator.

  Huvudställen under motorernas bakre infäste på vingarna, och ett bakre styrhjul.

Brittisk byggd, och användes i slutet av WWII som precisionsbombare.

Relativ snabb och gick ofta på högre höjder, innan attack, nådde ganska långt med mål långt in i fiendeland, ibland även en extratank på magen.

Mycket framgångsrik av RAF i slutet av WW II.

Mot slutet utvecklades en specialbomb som kunde "studsa och hoppa" fram till sitt mål även på vattenytor. Denna bomb var utvecklad just för denna flygplanstypen.

Vem är jag? 

Kommer lite då och då lägga ut några sådana Quiz här framöver. Gissa kan du göra på Fb-sidan.


Nu börjar jag med en lätt.

Vem är jag?

Jag är ett enmotorigt jetflygplan, ensitsig med pilvingen mittenplacerad.

Mitt luftintag sitter i nosen. Ett noshjul under och framför cockpit och huvudställens hjul under vingarna som är  mittplacerade.

Längd och spännvid ca 10,5 m

Jag är ett framgångsrikt relativt litet militärflp, ganska hög fena men med stabilisatorn högt placerad.

Max fart ca 1050 km/h

I tjänst 1949-2005.

Vem är jag?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar