torsdag 30 juli 2015

Rätt svar på Flygplansidentifikationens Quiz

 

(HD)

MiG-15 

En klassiker från "kalla kriget" och Korea-kriget.

Hade jag lagt till ett ryskt-byggt, Warsawa-paktens trotjänare, så hade nog alla klarat det. Dom är alla luriga dessa kärror , därför dom är ganska så lika varandra, emellertid så är det ofta storleken som skiljer dom åt.

Mig 15, Mig 17 och alla Suchoj .. Su 9 och allt vad dom heter..

Jag hade hört talas om denna  kärra under 60-talet, men inte mera. 

Men under en längre tids vistele i Polen så bevistade jag en flyguppvisning där, närmare bestämt i Gdansk.

Detta var en av de allra första offentliga Airshows som överhuvudtaget hade givits där. Gdansk är en modern stad som gärna vill visa upp sitt kunnande.

Man hade satsat på en flyguppvisning på den civila flygplatsen.

Gissa om där var folk! Man beräknade att ca 1 miljon besökare var där, ditresta från hela Polen, och som sagt jag var där då , eftersom jag jobbade där ca 3 månader. Fick då beskåda en Mig 15 som stod på marken och hade tillhört det Polska flygvapnet. Vad som slog mig var hur liten kärran var.

Det är en tid sedan jag var där men jag ska försöka att berätta lite mera om denna flyguppvisning framöver, håll utkik.

Eftersom flyguppvisningar var något nytt för allmänheten där, så drog detta folk, inte minst så blev man väldigt imponerad över den första reguljära utrikeslinjen till Skandinavien. Det var SAS till Köpenhamn t/r som kom att visa upp en SAS MD-83.

Denna kärra imponerade nog mest av alla på besökarna, då polackerna kunde känna lite "västlig atmosfär" och kanske äntligen damma av sig sitt gamla ryssförtryck!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar