fredag 13 november 2015

Avisning av flygplan

Vi närmar oss nu den årstid där det råder stora skillnader i temperaturer, dels på marken och dels i luften.

Ju högre upp i luften du befinner dig ju kallare blir temperaturen i regel.

Men det kan finnas områden i lufthavet som ibland inte följer dessa regler.

Det beror på luftmassans "typ" (fuktig eller torr)  dvs om den innehåller mer eller mindre vattenånga.

Vid en viss temperatur så kondenserar vattenångan, dvs den avger sin värmeenergi och ångan som är en gas övergår till flytande form, dvs vatten.

Har du då stått över natten med ditt flygplan, på hösten våren eller vintern så blir hela flygplanet avkylt.

Vingarna på flygplanet består oftast av metall och det är ett material som avkyls kvickt.

Om du nu flyger upp med "kalla" vingar i ett väder där du möter moln (vattenånga) så fryser vattendropparna  fast på de underkylda vingarna som is. Det kallas isbildning.

Det kan få förödande effekt på lyftkraften på hela flygplanet, som pga is på vingarna tappar bärkraft.

För att motverka sådant så har många moderna flygplan avisningssystem.

Det kan tex vara att man blåser in varmluft från motorernas varma avgaser till vingarnas framkanter, eller har något annat värmesystem som förhindrar att is bildas på vingarna och stabilisatorerna.

På de stora flygplatserna så förekommer också andra förebyggande åtgärder om ovan klipp visar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar