torsdag 12 november 2015

Så fungerar stora flygbolag på Flygplatserna

(HD)

"How to solve SAS Operations – Working at SAS | SAS "

SAS är det största kommersiella flygbolaget som flyger passagerartrafik i och inom de Skandinaviska länderna (Sverige, Norge och Danmark).

Till både små och stora destinationer.

Det som många kanske inte vet är att bakom varje stort flygbolag med så många olika destinationer, så finns det massor av duktiga människor som sköter logistiken också. Det måste fungera i alla led.

På de svenska flygplatserna så sköts mycket av detta av LFV (Luftfartsverket) med sin personal, även på de små och medelstora flygplatserna i Sverige.

Till de "stora" flygplatserna i Sverige räknas  Arlanda (ESSA), Landvetter (ESGG) och Malmö Airport (ESMS).

Det finns också andra civila flygbolag än SAS, som flyger på många svenska flygplatser, oftast är dom bolagen för små att ha en sådan egen organisation, därför anlitas (köper) man sådana markbundna tjänster av respektive flygplats.

Av vem, och hur detta sköts går jag inte in på här, därför att en del av våra Svenska flygplatser också är militära, eller militära flygplatser med civil flygtrafik. 

Det finns liknande sådana system för nästan alla länder i världen. Dom kan se olika ut beroende vilken världsdel och land du befinner dig i, men det finns gemensamma regler som är internationella. Dessa regler är bl. annat bestämmelser som IATA och ICAO med flera har kommit överens om. Här är tex Flygengelskan ett exempel på detta; dvs Engelskan är det internationella språket i alla länder för kommersiell flygtrafik. 

På de riktigt stora flygplatserna i världen så har de stora flygbolagen även egna terminaler, både en och flera st. I USA är nog detta mest förekommande skulle jag tro. Deras motsvarighet till Svenska LFV heter FAA (Federal Aviation Adiminstration) och fungerar nästan likadant, men där finns också skillnader mellan USA och Europa.

(HD)

What happens during a weather delay?

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar