Kallinge F17 5/11 2015
F17 Kamratförening bjöd på studiebesök av nya Flygledartornet samt Ronneby kontrollen.
Det blev ett kärt återbesök av den flottilj i Flygvapnet som betytt mest för mig och mitt arbetsliv.
Denna gången blev det ett mera "intimt" besök, då dels massor av "gamla bekanta" dök upp, och även att gå runt inne på F17 igen.
F17 kamratförening består av tidigare arbetskamrater som har varit aktiva i tjänst vid flottiljen.
Dels som anställda civila eller militära alla yrkeskategorier, men även tidigare värnpliktiga som har gjort militärtjänst vid flottiljen.
Det är få förunnat att genom sin militära vpl-utbildning kunna tillgodoräkna en relevant utbildning senare för civil räkning. Men Flygvapnet har givit många den chansen genom sina specialiserade utbildningar för värnpliktiga.
Flygtekniker är en stor grupp bland dessa bl.a.
För min egen del så har Flygvapnets väderskola på F12 och som väderbiträde på F17 gett mig en grundläggande utbildning i Flygmeteorologi.
Senare kunde jag tillgodoräkna min militära meteorologi-ubildning genom att jag fick anställning av SMHI som Meteorologassistent på Sturups flygplats utanför Malmö. (ESMS) idag Malmö Airport.
Efter vidareutbildning i flygmeteorologi, och insikt hur en större civil flygplats fungerar med alla dess former, yrkeskategorier och regler, så var det med en kär återblick att få uppleva den "gamla" flottiljen igen.
Visst finns likheter, men också ganska stora skillnader, om man jämför med den civila flygtrafiken. Många gemensamma nämnare finns dock, då F17 Ronneby (ESDF) också har civil flygtrafik av SAS, Blekingeflyg och Blekinge Flygklubb.
Ju närmare man kommer den flygaktiva personalen dvs, Piloter, Flygledare, Flygmeteorologer, och Flygtekniker så märker man skillnaderna. Civila sidan har kanske mera speciella flygregler och bestämmelser som omfattar internationell luftfart och flygtrafik. Så har också det Svenska Flygvapnet med sina egna bestämmelser och förordningar. Vilka dom är, går jag inte in på här, men du kan se exempel på detta i mina tidigare inlägg.
Det var Flygledare Anna Olsson, med flera som visade själva Flygledartornet ca 35 meter över marken. (Blekinges högsta utkikstorn ?) Men vi besökte även Ronneby ATC.
Allt numera enligt senaste datorteknik.
Eftersom tornet är nytt så hade man inte upplevt några riktigt blåsiga dagar eller stormar där ännu..
Frågan dök givetvis upp, och där undertecknad kunde lugna oroliga hur det kommer att kännas.
Höga flygledartorn och byggnader är byggda för att klara stormar,
Hur då?
- Jo, vid kraftiga vindbyar kommer tornen eller byggnaderna att "rotera" i toppen, annars så skulle byggnadskonstruktionen knäckas på mitten. Tornet svajar inte fram och tillbaka, som man kanske tror, utan det får en cirkelrörelse.
Notera: Sturups Flygledartorn, vilket delvis var min tidigare arbetsplats som väderobservatör, är ca 42 m över marken. Det tornet svänger i en cirkelrörelse vid kraftiga vindbyar ca 1/2 m i sidled.
(Foto: R Jedemark från Flygdag 2004 ,60-årsjubileum))
Tidigare FL- torn med Metavd. den vita underbyggnaden på F17 (ESDF)
och 2st C130 Hercules
och 2st C130 Hercules
FL-tornet på Sturup (ESMS)
med söder i ryggen.
Metobs. i den gula underbyggnaden.
(Foto: från nätet.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar