måndag 23 februari 2015

Flygplansidentifikation

Flygplansidentifikation

Eftersom jag var Flygpojke på F 11 i Nyköping så var detta en av våra ständiga och roligaste lektioner. Konstigt vore väl annars eftersom då F 11 var Sveriges största Spaningsflottilj.

Vi blev utrustade med ett antal sk. Flygplanskort (kommer senare att visa upp hur sådana ser ut) Lektionerna hölls av piloter som flög S 35 och S 32.

Här visades Svenska, NATO, och dåvarande Warsawapaktens kärror upp på diabilder som piloterna hade tagit, även kränkande båtar visades upp för oss.

Lektionerna var upplagda precis som för oss som för "riktiga" piloter, ingen skillnad på tillvägagångsätt där inte.

Efter ett antal lektioner och pluggande fick vi göra ett prov för att visa om vi hade "snappat" något.

Kommer i håg att jag var dålig, på WP:s kärror då de var ganska så lika varandra, men betydligt bättre på alla NATO-plan.

Det förekom också en del civila kärror, men dom var vi grabbar inte ett dugg intresserade av då. Under min tid vid Sturup, blev dom senare vardagsmat.

Idag hänger jag nog fortfarande med lite i flpid. Men jag märker att jag inte hänger med alls på civilflygsidan längre, eftersom jag inte längre jobbar med den sidan numera. Sedan tycker jag att det är fruktansvärt svårt att skilja alla moderna civila passagerarkärror ifrån varandra då jag tycker att dom är otroligt lika varandra...


NU till en liten "quiz" för er som följer min blogg.. jag kommer lite då och då lägga ut bilder och ibland videor för er, så får vi se om ni hänger med... svar kan ni lämna på min FB-sida..NU kör vi. (DE flesta av kärrorna har förekommit på filmer i min blogg, se gärna äldre inlägg.)

Jag börjar med dessa två: Vilka är kärrorna?


Bilder ifrån nätet (FB)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar