lördag 21 februari 2015

SNOWBIRDS - Learn to Fly a Snowbird Tutor Jet - Buzz the CN Tower

(Film i HD)

Flyguppvisningsgrupper

 

The Snowbirds From Canada

En Fin uppvisningsgrupp från RCAF, som för mig är  lite okända och kanske även för många andra här i Europa?
Mig veterligen har dom inte varit i Europa, jag kanske har fel... Möjligtvis kan dom ha varit i Storbrittanien på någon uppvisning där?
Kolla denna lilla fina film, Pilot Captain Brett Parker går igenom hela cockpit med alla instrument osv. Riktigt informativt. Tutor = Skolflyplan. Han snackar "flygarspråk" på engelska, försök att hänga med. Det går fort, och här förekommer  "nästan alla" de flesta förkortningarna som används i flygterminologin också. Se nedan inlägg om flygradiokommunikation. Här flyger man över Toronto i Canada.
 Dom flyger i lite annorlunda formationer än som de vanligt "traditionella" grupperna gör, vilket jag tycker är kul, lite nytänkande där.
Jag tror att de försöker att efterlikna "Lönnlövet" som ju är Canadas nationalsymbol. Ibland även formationer som får mig att associera till en snöflinga...Kul, Kul
Kul och annorlunda. Kolla piloternas "Vingar.". är dom välbekanta kanske? Jämför  med RAFs
Inte så konstigt kanske, därför att Canada som land ingår  ju i det sk Brittish Commonwealth, (Engelska samväldet) vars överhuvud och beskyddare fortfarande är Drottning Elisabeth av England.
Se äldre inlägg om Red Arrows, där är killarna med, fast på marken...

...Och här i luften!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar