fredag 20 februari 2015

Flygradiokommunikation

Många flygintresserade tror ibland att "Kärrorna i luften" och i närheten av en flygplats  snackar med flygledning, torn, med varandra och kör med egna "häftiga" callsigns hela tiden.

Detta blir till mångas förvåning och i viss mån  en besvikelse när man upptäcker att så inte alls är fallet i verkligheten. Många har sett Flygfilmer  som "TopGun" och andra Krigsflygfilmer.

Dessa filmer har väldigt lite verklighetsförankring när det gäller flygradiokommunikation, tyvärr.

I själva verket är det ganska tyst på Flygradiofrekvenserna. Undantagsfall är om du befinner dig i närheten av en Storflygplats eller en Stor flygkontroll ACC tex.

Kastrup i Danmark och Arlanda i Sverige har ganska intensiv flygtrafik vid vissa tider. Då kan det förefalla som att det pågår en intensiv kommunikation hela tiden mellan piloter och Flygledare, vilket också är ganska fel... Förklaringen ligger i att det används så många radiofrekvenser för olika ändamål samtidigt. Radiofyrar är bara en i mängden som används för navigation. sänder morsesignaler.

För att kunna få en rejäl uppfattning om vad och hur man pratar med varandra i flygkommunikation bör man som amatör ha tillgång till ex en scanner som hela tiden scannar av ett antal frekvenser kontinuerligt.  Se bild nedan (klicka på bilderna så får du dom förstorade)

Du matar in ett antal på förhand valda frekvenser som hela tiden scannas av.

Hur tar du då reda på dessa frekvenser...? Kolla upp en Flygkarta, Finns hos KSAK att köpa, där står alla de viktiga frekvenserna sen gör du en liten behändig checklista som du plastar in och som du kan ha i plånboken.... se bilderna nedan

OBS! dessa frekvenser ovan är gamla och stämmer kanske inte idag, rekommenderas att uppdatera!

OK, glad i hågen knappar du för glatta livet in alla dessa på din scanner, och vad händer nu när du kör scanning?  Jo, du kommer att få höra någon kärra eller kontroll lite då och då.. kanske....?

Men vad tusan pratar dom om ?

Ja nu kommer det... du måste förstå Flygkommunikationen som är på engelska för civilflyget i kommerciell trafik. Svenska i regel för civilt bruk av icke-kommerciellt flyg ( Det är fritt val att använda Flygengelska/Svenskt språkbruk)

Vad göra ? Du köper denna!
Först nu, kan du kanske ha glädje av allt ovan...!

Missunna inte om du är intresserad, men vänta inte heller några "häftiga" konversationer som du ej heller kommer att begripa.

Som sagt Flygengelska är ett svårt och komplicerat språk med massor av förkortningar och specialuttryck som bara Flygledare, Piloter och Flygplatsfolk snackar. För utomstående helt obegripligt tyvärr. Ex nedan är ifrån JFK, en mycket trafikerad flygplats i New York och den amerikanska flygledningens språk skiljer sig markant ifrån den europeiska, dels därför att den är mycket snabbare  och för många av oss i Europa upplevs som mycket arrogant.....

Men som inom alla yrkesbrancher så finns det ju ett visst språk som bara de "införstådda" begriper. Flygradiokommunikation är just ett sådant.

Se Mina ÄLDRE inlägg nedan där finns många exempel som ovan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar