lördag 20 december 2014

Julkalender lucka 21 den 4:e advent



I Lucka no: 21

Hittar vi My Top 12 som

är  MIN lista på Mina Skönaste och Vackraste Kärror som Jag Tycker....Men Det ska vara kärror som jag personligen har någon anknytning till också. Antingen som jag har flugit med som passagerare eller fysiskt  upplevt, t.ex sett på nära håll. Att minimera listan till topp 12 var svårt, mycket svårt.

No 2

Min kommentar:

Can you hear me calling
Out your name
You know that I'm falling
And I don't know what to say

I'll speak a little louder
I'll even shout
You know that I'm proud
And I can't get the words out

Oh I... - I want to be with you everywhere
Oh I... - I want to be with you everywhere
(Wanna be with you everywhere)

Something's happening
Happening to me
My friends say I'm acting peculiarly

Oh I... - I want to be with you everywhere
Oh I... - I want to be with you everywhere
(Wanna be with you everywhere)

Oh I... - I want to be with you everywhere
Oh I... - I want to be with you everywhere
(Wanna be with you everywhere) 

 



Forts. Min kommentarer:

  Är egentligen överflödiga när det gäller henne, en oöverträffad skönhet i alla kategorier flygplan.... en legend!

Det spelar ingen roll ifrån vilket håll man än betraktar henne, hon är lika skön ifrån vilket håll man än betraktar henne.

Behöver jag nämna D.Bader, Robert Stanford Tuck, Geoffrey Wellum... m.fl. eller läs boken av Wellum den är bra.


På min blogg härnedan finns redan en hel del  publicerat om henne... Bland annat historiska filmer,  Battle of Britain mm. Kolla äldre inlägg!

Min personliga del i det hela är att jag sett och klappat på kärran.

Det var på ett besök i London vid Battle of  Britain Museum någon gång på 80-talet.

Sedan kommer jag ihåg första gången jag såg henne flyga "live"......

Det var när jag bodde i Malmö, (slutet av 80-talet, tror jag) där jag satt och njöt av den fina majsolen på min balkong som jag hörde en flygmaskin komma i horisonten, ganska så lågt, med ett ljud jag aldrig hade hört förut..... Jag kikade upp och det var en Spit som kom från Köpenhamn och skulle till Sturup. Hon var sedan med på en historisk flygdag där. Har aldrig hört ett mysigare motorljud från någon annan kärra.  Dagarna efter the airshow väderbriefade jag piloterna som skulle tillbaka till England.

Hon flög över huset där jag satt på balkongen och jag njöt av solen.


My Top 12 so far:

1. ?

2. Supermarine Spitfire

3.  JAS 39 Gripen (SAAB)

4.  SAAB 37 Viggen

5. Tp-84 Hercules (C-130)

6. S-35 Draken (SAAB)

7.  F-15 Eagle

8.  F-104 Starfighter

9.  MD-81

10. F-4b Phantom

11.  DC-3 / P51D Mustang

12.  PA-28 Cherokee / SAAB Safir SK-50 

 

  Ps. No: 1  presenteras på Julafton!

  Bild längst upp tagen ur Boken om Flyget, Flygmaskinens historia i bilder

Kom gärna med kommentarer och egna förslag, och kolla  äldre inlägg, där finns många gobitar./Rolf


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar