tisdag 28 april 2015

Flygflottiljen F10 del 1, 2 och 3

Bulltofta Flygfält utanför Malmö, var en av Sveriges första flottiljer och fick beteckningen F 10.

/

Filmerna  har stort Flyghistoriskt värde då flertalet av Sveriges flottiljer, i snabb takt, genomgick samma tekniska utveckling. Vad skillnaderna  mellan dom olika förbanden blev, och hur dessa kom att bli renodlade Jakt, Attack eller Spanings flottiljer, eller en blandning av alla dessa tre. Givetvis hade deras strategiska läge för sina uppdrag stor betydelse här.

Här inträder F 10 en speciell roll för södra Sverige med ansvaret för stridledning och luftbevakning bl.a. Mer går jag inte in på här, men för er som är insatta och känner till  FV vet nog vad jag menar.  Det framgår också av filmerna. 

F 10 genomgår en snabb och spännande fas i takt med att System 37 Viggen börjar att efterträda  35 Draken .  Med 37 Viggen och 39 Gripen kommer ett nytt tänkande igång, detta inom hela Försvarsmakten och Flygvapnet i synnerhet.

Sett i bakspegeln är det sorgligt att man lade ned F 10 tycker jag. Jag lärde känna en del av personalen där, genom mitt arbete på Sturup. I somras fick jag veta mycket mera om F 10 och dess historia, av en mycket trevlig pensionerad flygtekniker från F 10. Vi träffades under en gemensam sjukdomsvistelse i Lund sommaren 2014. Han hade många fina minnen att berätta, och visst, jag kan nog hålla med om vad C F10 säger i slutet av filmen.

 (Filmen är producerad vid FV TV-Studio på Barkaby säger någon i kommentarfältet på YouTube)

Läs vidare här:

Klicka på den gråa länkarna nedan :

F 10: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nska_flygflottiljen

  /

Ängelholms Flygmuseum:

 http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ngelholms_flygmuseum 

/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar