Välbesökt föredrag om Marinflyget på Stumholmen/Karlskrona
(Foto: R Jedemark)
Bengt A. Andersson underhöll med ett intressant och faktaspäckat föredrag på Blekinge Museum.
Karlskrona förknippas ju gärna med Flottan, Örlogsvarvet och ett fint Marinmuseum. Men det är kanske inte så många som vet att Karlskrona också har en viktig Flyghistorisk betydelse för Militär flygverksamhet i Sverige också.
För Karlskroniter är Stumholmen ett "reiditt bleåshåul", kanske det är just utav den anledningen som flyget valde att förlägga sin verksamhet där, och inte inne i örlogshamnen?
På Stumholmen i Karlskrona står det två st. gulmålade flygplanshangarer som härstammar från flygets barndom. Dessa byggnader är upptagna på UNESCO:s världsarvlista på historiskt värdefulla och unika objekt sedan 1992.
Se mera av Stumholmen i Karlskrona klicka på den grå länken nedan
/
/
- FK2 på Stumholmen började sin militära flygverksamhet redan 1914, då med sk. Flygbåtar berättade Bengt Andersson. Det var alltså redan under flygets tidiga barndom.
Bengt A. Andersson berättade om tillkomsten av hangarerna, flygplanstyper och kända flygare som en gång i tiden besökt eller börjat sin verksamhet i Karlskrona.
Albin Ahrenberg bl.a. (klicka på gråa länkar nedan) och Charles Lindberg har också en gång besökt Karlskrona och Stumholmen.
/
/
/
Denna bok nedan rekommenderas för alla intresserade av just Karlskronas betydelse för det tidiga militärflyget. Här hittar du bilder och fakta skrivet av Bengt A. Andersson.
(finns troligen på Marinmuseum i Karlskrona att köpa.)
För Flyghistoriker och nyfikna på Stumholmens flygplanstyper visade Håkan Karlsson från Karlskrona upp sina fantastiskt fina modeller av just de flygplan som flugit på Stumholmen. (mer om detta kommer framöver i min blogg)
Det var en riktigt trevlig och välbesökt afton, där många kända ansikten dök upp. Givetvis pratades det minnen... inte minst då ett gäng "gamla Lansen-killar" från F 17-tiden dök upp. Både från vpl-tiden och såväl som piloter och tekniker bla.
Nog med "Gala-Petteri" alla var där!
Min egen reflektion är att det var kul att så många kom dit, därför att Stumholmen blev ju tillgång för allmänheten först när Bomässan kom till Karlskrona och Marinmuseum invigdes. Sedan dessa fantastiska pionjärer som på den tiden; att dom överhuvudtaget vågade sig upp i dessa kärror ?!
Jag jämför dessa killar i dag med astronauterna som flög till månen, nu för snart 45 år sedan!
Jag som "Kaurlskronit" med ett förflutet inom den civila flygverksamheten på Sturup, och även som vpl vid F 17 ser nu med stolthet att "Kaurlskrona" minsann, även har Svensk flyghistoria att berätta.
Dessa två fina böcker ovan finns att köpa hos Svensk Flyghistorisk Förening (rekommenderas)
Se länk nedan
/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar