måndag 30 mars 2015

Håller koll längs våra kuster!

Det är inte så ofta man får se "ovanliga" flygplan på låg höjd där jag bor, av naturliga skäl.

Här är det mest "mina små vänner" ifrån en närliggande flottilj som är uppe och "kajkar omkring".

Det var ett bra tag sen jag överhuvud taget såg någon kärra från denna verksamhet i luften här.( se bilden nedan)

Inte så konstigt kanske, med tanke på att deras huvudsakliga uppgift i mitt närområde är mycket väl bevakat av annan verksamhet,  då mera av flytande-militär karaktär dock.

 

(Foto:Kustbevakningen)

Kustbevakningens flygplan är numera stationerad på Skavta om jag är rätt underrättad.

Vid min tid på Sturup så vill jag minnas att de hade en egen hangar där. Den låg lite undanskymd, men deras verksamhet märkte jag av då jag väderbriefat många av deras piloter.

Vet att dessa killar var väldigt duktiga på just lågflygning över hav, kusterna och skärgården.

Dom "bangade" inte heller för att flyga i dålig sikt och svåra vindförhållanden heller.

Man hör ganska så lite om just flygverksamheten, kanske för att den ligger nära underrättelse hållet.

I vilket fall som helst gör dom alla ett fint jobb i att sätta dit miljöbovar och tjuvfiskare mm.

Klicka på den grå länken nedan så får du reda på mera om Kustbevakningen.

http://www.kustbevakningen.se/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar