|
/--------------------/ ---|-------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|--------|------ 1945 1950 1960 1970 1980 1990 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S35E Draken Notis 2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S35E med fyra Fälltankar FT S35E bränsletankar, översikt Större bild S35E nosutformning.
S35E med mörkerspaningskapsel. |
Bakgrund
Behovet av att övervaka vårt lands närområde samt att även samla
information om aktiviteter betydligt längre bort ökade ständigt under
det kalla krigets förlopp. I detta ingick sådant som var av intresse för
underrättelsetjänsten och relevanta för att bedöma hotbilden mot Sverige
samt för insats av vårt attackflyg.
Svensktillverkade Spaningsflygplan som S29C Tunnan och senare S32C Lansen var framtagna av Saab och utrustade av Kungliga Flygförvaltningen KFF för att lösa detta problem. Detta uppnåddes genom dessa flygplans förmåga att kunna fotodokumentera dag och natt samt med S32C även utöva radarspaning över stora havsområden. Dessa trotjänare skulle med tiden bli omoderna och en ersättare började planeras i slutet på 1950-talet. Under våren 1960 började arbetet med utformningen av S35E, spaningsversionen av Draken. S35E var som grundflygplan baserad på J35D inklusive motor och EBK och dess bränslesystem var utbyggt för att kunna medföra ytterligare två Fälltankar FT i balklägen under vingarna. Detta medförde att S35E, med sitt förbättrade fartprestanda och ökade bränsletillgång ökade det svenska spaningsflygets fjärrspaningsområde avsevärt. S35E utrustades med ett optiskt sikte och en omfattande kamerautrustning för inriktning och fotografering från alla höjder och i hög fart. Denna utrustning krävde utrymme och viss ombyggnad i framkroppen och nosutrymmet måste göras för att få plats med den. Utvändiga kännetecken för S35E var dels den ändrade noskåpan av metall med viss utbuktning undertill för plats åt en av kamerorna samt de extra FT under vingarna. S35E försågs även med radarvarningssystem och radarmotmedel som kunde fälla remsor för radarstörning vilka även de var yttre kännetecken. Tillverkning och leveranser
Prototypen av S35E flög första gången 27 juni 1963 och det första
serieflygplanet flög 13 maj 1965. Mellan juli 1965 och maj 1966
levererade Saab 30 st helt nytillverkade S35E till Flygvapnet FV. Av
dessa tillfördes F11 de 20 första och sedan fick F21 de resterande 10
flygplanen, fördelade på två respektive en division vardera. Dessa kom
att ersatte S29C vid dessa flottiljer samt även S32C vid F11.
Därefter började konvertering av 28 J35D, delserie I av de 30 tidigare undanställda. Tidigt blev två ur denna serie provflygplan för ombyggnaden till S35E och levererades aldrig till FV. Den första av dessa i provserieutförande flög första gången redan 21 januari 1964. Av de ombyggda J35D levererades från oktober 1966 till januari 1968 20 till F11 som fick ytterligare en division och åtta till F21 som utökar sin flygplanpark vid sin befintliga division. Basering
Spaningsutrustning
S35E saknade helt beväpning. I utrymmet där automatkanonerna satt i
jaktversionen J35D fanns i stället kameror och på platsen för den yttre
beväpningen under flygkroppen och vingar kunde en mörkerspaningskapsel
respektive kapsel för radarmotmedel hängas.
Avionik
S35E var i sin avionik lika utrustad som J35D avseende system för den
operativa flygningen men beväpningsavioniken hade helt utgått. På
siktesradarn plats i nosutrymmet hade olika kameror samt ett kamerasikte
monterats och siktesutrustningen i främre apparatrummet under kabinen
hade givit plats för manöversystem för kameror samt
radarvarningsutrustning. Även en bandspelare samt utrustning för
manövrering av yttre radarmotmedel och mörkerfotografering tillkom i
S35E.
Kompletterande information, se Avioniksystem S35E Avveckling.
S35E var som spaningsflygplan operativ i flygvapnet under 14 år och
avvecklades slutligen 1979. Under denna period hade antalet flygplan
reducerats successivt p g a haverier.
Några individer finns bevarad vid FVM och vid andra museer. Skrivet av: Göran Hawée
Senast uppdaterad: 2010-09-15
Externa länkar:
Tillämpliga
TOMT (Medlemskap krävs)
|
torsdag 12 mars 2015
Kompletterande information angående S35E
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar