lördag 28 mars 2015

Några kortfattade meteorologiska begrepp

En Meteorolog arbetar främst med att framställa en prognos för hur vädret på en viss plats, region eller ett område kommer att gestalta sig inom en framtida tidspunkt eller ett tidsförlopp.

Det kan röra sig om timmar, dygn (dagar) eller en veckoperiod.

Han/Hon eller dom försöker att gestalta ett framtida händelseförlopp när det gäller vädrets alla parametrar.

Inom meteorologin så kan man skilja på den speciella Flygmeteorologin och den allmänna meteorologin.

Flygmeteorologin är som namnet säger, till för flyget. Både den civila och den militära luftfarten har flygmeteorologer som i grund och botten arbetar på samma sätt. Det finns dock lite variationer här. Flygmeteorologernas arbetsplatser ligger ofta på själva flygplatserna eller i nära anslutning till dessa. I Sverige så sköter Flygvapnet med sina meteorologer väderservicen till sina egna kunder, dvs, Flygvapnets piloter och flygledare.

För den civila flygverksamheten är det oftast den statliga vädermyndigheten i respektive land som sköter väderservicen till  privata piloter och flygbolag. Det kan vara resp. lands Luftfartsverk eller privata flygbolags egna met- office som sköter den saken också, det kan variera ganska så stort från land till land. Privata väderbyråer kan också förekomma.

I grund och botten arbetar all såväl militär, och civil flygmeteorologi med flygsäkerhet och allmän säkerhet.

Flygmeteorologin arbetar oftast med de korta prognoserna, från timmar och till och med ner till minuter i vissa lägen. Flygmeteorologin kan te sig ganska "krånglig" för gemene man, då man mest jobbar med parametrar som sikt, molnbas (molnförhållanden) nederbördstyper, och vindförhållanden (turbulens) för flygplatserna och närliggande områden som flygplan flyger i.

Grunderna och basen för alla Meteorologers arbete utgörs utav väderobservationerna, som görs av väderobservatörer på en väderstation eller automatstation (digital) runt om i världen på bestämda tider.

Denna observation kallas för SYNOP, (samtida) Synoptisk väderobservation. Synop görs var 3:e timma och följer internationell GMT-tid. (UTC) 00, 03, 06, 09, 12, 15. 18, 21, dygnet runt alla årets dagar. Informationen består av siffror i kodad form.

Observationen består i kortfattat av en rapport om rådande molnighet, vind/styrka, sikt, rådande väder, (nederbörd ) barometertryck, ändring av barometertryck, temperatur/daggpunkt och molntyper/bas.

För flygets del görs det observationer på flygplatserna s.k. METAR, och METREPORT som är en i princip förkortad SYNOP, men mera anpassad för flygets krav, dessa Metar görs varje halvtimma (UTC) 0020, 0050, 0120, 0150 osv. I Metar anges sikt i meter upp till 10 km.  Molnbasen anges i fot.

Radiosonderingar ( väderballong som följs av radar) görs 2 ggr/dygn  00 UTC och 12 UTC.

Dessa mätningar rapporteras av en liten sändare som hänger under ballongen som mäter temp/daggpunkt och lufttryck vindriktning/styrka. På så vis kan man få en uppfattning om atmosfärens beskaffenhet uppåt i luften. Ballongen når ibland upp till 12000 m höjd innan den spricker.

Det finns andra typer av väderobservationer också men dom är mera specialiserade.

Sigmet. speciell vädervarning till flyget om isbildning, åska och turbulens.

Väderradar. Kan se nederbördsområden och intensitet.

Blixtlokaliserings instrument.

Kan se blixtnedslag och blixtar mellan moln.


Satellitbilder av olika slag

Tex: IR och Visuellt

TAF : Terminal Area (Airdrome) Forcast är en flygplatsprognos med nästan samma innehåll och kodbruk som en METAR. TAF  innehåller dock tidpunkter då väderparametrarna kan väntas att inträffa/avta/öka  eller variationer kan uppträda.

Väderkartor och modeller

All den data som produceras av ovan, rapporteras till olika vädercentra i världen i Sverige (SMHI).

Dessa sammanställs  till olika väderkartor av datorer. Meteorologen har nu att analysera dessa kartor och jämföra med varandra, Dessa kartor ligger till grund för prognosarbetet.

Men meteorologerna i olika länder har också tillgång till mycket sofistikerade datorer som är programmerade att jämföra inkommande data med tidigare väderdata.  Datorerna arbetar efter vissa typer av (modeller)  program som kan beräkna fram ett troligt väderscenario, eller väderförlopp, såväl upp i atmosfären och vid markytan framåt i tiden.



 Så här ser det ut vid  SMHI i Malmö där mina fd. kollegor arbetar.

På bilden nedan sitter Mats Andersson och lämnar sin väderprognos till ett antal lokalradiostationer i Södra Sverige (bilder: Rolf Jedemark)

Glöm inte att ställa  fram klockan 1 timma i natt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar