torsdag 12 mars 2015

Om att välja "alternativa flygplatser"

 Inom såväl den civila och den militära flygverksamheten planeras alltid varje flygning eller flygpass noggrant.

Det kallas för BRIEFING på flygarspråk.

Det kan skilja ganska mycket hur en sådan går till.

Dels beror det på typ av kärror som flygs och dels vilken sträcka, eller område det ska flygas i.

Vilka höjder osv...

Håller vädret?

Håller flygplatsprognosen för planeringen av bränslemängd?

Vilka alternativ ska man välja utifall vädret skulle börja bli dåligt, olämpligt för kärra och bränslemängden.

Många faktorer förutom vädrets alla parametrar, Vind, sikt  och molnbas spelar in.

En gång under mina år vid Sturup som väderbriefingassistent  blev jag riktigt förvånad och överraskad. Två av SAS MD-81:s piloter till Stockholm (danska killar) kommer in och vill som vanligt ha briefing.

Vädret var denna dag högtryck och strålande sol (CAVOK)

Så säger plötsligt skepparn :

-Hoppas att ni håller som alternativ hela dagen idag för ATLANTIS!


Först fattade jag knappt vad han sa, sen sa han lite tydligare.. Jo, jag hörde nyss genom kontoret (Kastups-SAS) att ni här på Sturup är ALTERNATIV för The Space Shuttle. Vädret är ju OK, och ni har ju tillräckligt lång bana för att ta emot henne, eller hur?

-Va? sa jag, ska vi vara .....?

-Jo, det är sant, sa han.

Både glad, förvånad och nervös gick jag in till mina kollegor och berättade vad jag nyss fått hört av en SAS kapten , detta måste ju då bara vara sant .....!

 

Det gick nån timma... I "Drömmarnas värld" såg jag Rymdskytteln landa ute på banan..

....Tills jag upptäckte att det var den 1:a April !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar